dějiny pedagogiky
platón encyklopedie
Platón (Athény 427-347PNL)
Život
Platón se narodil do aristokratické rodiny v době peloponéských válek. Války hořely zejména mezi Athénami a Spartou a skončily r. 404 porážkou Athén. Athény musely strhnout obranné zdi a přijmout vládu třiceti tyranů. Po jejich pádu se vrátila demokracie avšak...
Čas strojů a vědy : Pestalozzi a Herbart
19. stol. Čas strojů a vědy
19. století je charakteristické obrovským rozvojem vědy a techniky. Roku 1765 to nastartoval vynález parního stroje a za ním už pokračoval rozvoj industriální výroby ve fabrikách, rozvoj železniční dopravy a první užití elektřiny. Rozvoj průmyslu však generuje obrovské...
Jean Jaques Rousseau
Jean Jacques Rousseau (1712-78)
Rousseau působil v oblasti Francie a Švýcarska, výrazně ovlivnil mnoho dalších pedagogů i výchovu v mnoha rodinách svým spisem Emil čili o výchově, který měl v tehdejší době velmi převratný ráz. Rouseaův život se vyznačoval přechody mezi katolictvím a...
Jan Amos Komenský
Jan Amos Komenský (1592-1670)
Komenský patří mezi největší pedagogické myslitele všech dob. Dokonce jeho jméno nese obor nazývaný Komeniologie: studuje komenského díla. Není na světě mnoho lidí, jejichž prací by se zabýval přímo konkrétní obor po nich pojmenovaný. I to svědčí o jeho velkém významu...
Reformace a Racionalismus
Reformace (16. Stol – cca 1500-1600)
Charakter období:
Ve světě vzniká množství různých církví s reformními snahami – protestanté. Mezi ně patří Lutheráni, Kalvinisté, Čeští bratři, anglikánská církev. Reformní snahy vznikaly již dříve (J. Viclif, J. Hus, avšak v tomto století probíhal...
Středověká výchova
Středověk (500-1500)
Charakter období
Středověk počíná rokem 476 NL. V této době už je značně rozšířeno křesťanství a dále se šíří dále do Evropy mezi barbarské kmeny. Připomeňme např. slovanské věrozvěsty Cyrila a Metoděje. Křesťanství s sebou neslo nejen víru, ale mniši často učili...
Antika: Athény, Sparta, Platón, Aristoteles
Antika (7-4 stol PNL)
Charakter období:
7-4 stol PNL v řecké oblasti jsou městské státy (tzv. Polis) které jsou samosprávnými celky. 80 % obyvatelstva jsou otroci, kterým vládne zbylých 20 % - svobodní občané (pouze muži). Ti se mohou podílet na veřejném životě – tj. vzdělávat se, diskutovat,...